کاربرد میلگرد اُتکا

کاربرد میلگرد اُتکا (جزئیات اتصال تیرچه به تیر فولادی)

تیرچه‌ای به طول 6 الی 7 متر می‌خواهد نصف کل بار خودش را از طریق یک نشیمن 3 یا 4 سانتی‌متری به تیر فلزی انتقال دهد. حال ممکن است طول تیرچه نیز کمتر باشد یا میلگردهای پایین تیرچه عقب یا جلو نیز باشند. یکی از میلگردها روی تیر فلزی می‌نشیند ولی میلگرد دیگری روی هوا ول خواهد بود و حتی ممکن است در اثر بار وارده و افزایش تنش، میلگرد از روی تیر فلزی برگردد، و با در رفتن تیرچه، سقف دچار فروریزش گردد. بنابراین با وجود ایرادات مطرح شده در سقف‌های تیرچه بلوک، در نهایت نشیمن تیرچه‌ها تکیه‌گاهی بسیار کوتاه خواهد بود. برای برطرف کردن خطر فروریزش سقف، از میلگردهای اتکا استفاده می‌شود. با مهار کامل این میلگرد در داخل بتن سقف، تیرچه‌ متناظر با این میلگرد علاوه بر تکیه‌گاه کوچک، از طریق میلگرد اتکا نیز تامین پایداری می‌گردد (در صورت در رفتن تیرچه، میلگرد اتکا جلوی فروریزش سقف را گرفته و تیرچه از طریق اتکا آویزان تیر فولادی شود). بنابراین فلسفه اصلی اجرای میلگرد اتکا تامین پایداری ثقلی تیرچه و جلوگیری از در رفتن آن از روی نشیمن بسیار کوچک روی بال پایینی تیر فولادی می‌باشد. در حالی که به تصور غلط این آرماتور به عنوان تقویت برشی تیرچه شناخته می‌شود (چون زاویه 45 درحه با افق دارد در نتیجه حتماً برای توقویت برشی اجرا می‌شود)

تیرچه اجرا شده به لحاظ برشی از دو حالت خارج نخواهد بود:

1- تیرچه در برش ضعف دارد.

در صورتی که تیرچه در برش ضعف داشته باشد یا با افزایش عرض و ارتفاع تیرچه مقاومت برشی افزوده می‌شود و یا اینکه آرماتور زیگزاگ تیرچه به صورت دوبل اجرا می‌گردد.

با یک میلگرد نمره 6 یا 8 اتکا، ضعف برشی تیرچه را نمی‌توان برطرف کرد.

2- تیرچه در برش ضعف ندارد.

نیازی به تقویت برشی وجود ندارد.

اتکا صرفا برای تامین پایداری تیرچه به تیر فولادی اجرا می‌شود و هیچ ارتباطی به تقویت برشی ندارد.

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. در این دوره به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته می‌شود. همانطور که در جدول عکس مربوط به این مقاله نشان داده شده است کنترل این ضابطه برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. پیوست دوم استاندارد 2800 که ضوابط طراحی براساس عملکردی را مطرح می‌کند برای به دست آوردن ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری از ضریب رفتار سازه استفاده می‌کند در حالی که استاندارد ASCE41 و نشریه 360 این پارامتر را از منحنی ظرفیت سازه به دست می‌آورند.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.