معرفی تحلیل استاتیکی غیرخطی یا تحلیل پوش‌آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

معرفی تحلیل استاتیکی غیرخطی یا تحلیل پوش‌آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

تحلیل استاتیکی غیرخطی یا تحلیل پوش‌آور تحلیلی است که در آن به وسیله یک بارگذاری استاتیکی براساس شکل مود اول در هر راستا، سازه تا رسیدن به یک مقدار جابجایی مشخص (تغییرمکان هدف) پوش می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده توسط محققین در زمینه مهندسی زلزله و تحلیل‌های غیرخطی به اینت نتیجه رسیده‌اند که به جای وارد کردن رکورد شتاب حاصل از زلزله واقعی به سازه می‌توان یک مقدار جابجایی مشخصی برای هر سازه محاسبه کرد و سازه را تا به رسیدن به آن جابجایی پوش داد که با دقت قابل قبولی نتایج حاصل از تحلیل غیرخطی براساس زلزله واقعی با نتایج حاصل از این تحلیل (پوش‌آور) یکسان خواهند بود. براساس این تحلیل می‌توان با یکبار آنالیز کردن سازه به منحنی ظرفیت سازه (منحنی ظرفیت در مولفه‌های سازه‌ای) دست پیدا کرد. این منحنی اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه مقاومتی، سختی و شکل‌پذیری سازه به دست می‌دهد. تحلیل استاتیکی غیرخطی یا تحلیل پوش آور یکی از تحلیل‌های بسیار پر کاربر برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی لرزه‌ای سازه‌های می‌باشد. تحلیل پوش آور یکی از تحلیلهای غیرخطی است که در پیوست دوم استاندارد 2800 برای طراحی عملکردی سازه‌ها معرفی شده و ضوابط و معیارهای پذیرش برای این تحلیل ارائه شده است، همچنین ضوابط این تحلیل در نشریه 360 برای بهسازی لرزه‌ای سازه گنجانده شده است. نرم افزارهایی همچون SAP2000 , Etabs هر دو قابلیت انجام تحلیل پوش آور را دارند که اخیرا قابلیت بسیار کاربردی در این نرم افزارها برای راحتی انجام این تحلیل اضافه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحلیل پوش آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی لرزه‌ای به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

معرفی تحلیل استاتیکی غیرخطی یا تحلیل پوش‌آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

بررسی کامل منحنی ممان - انحنای یک مقطع بتنی با رویکرد طراحی عملکردی و مقاوم سازی

وجه تمایز تحلیل پوش‌آور نسبت به سایر تحلیل‌ها برای استفاده در طراحی عملکردی

مطابق با ضوابط طراحی عملکردی استاندارد 2800 و ضوابط بهسازی نشریه 360، سازه باید بیشتر از مقدار تغییرمکان هدف پوش شود! دلیل این ضابطه چیست؟

محاسبه تغییرمکان هدف (جابجایی هدف) در تحلیل پوش‌آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. در این دوره به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته می‌شود. همانطور که در جدول عکس مربوط به این مقاله نشان داده شده است کنترل این ضابطه برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. پیوست دوم استاندارد 2800 که ضوابط طراحی براساس عملکردی را مطرح می‌کند برای به دست آوردن ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری از ضریب رفتار سازه استفاده می‌کند در حالی که استاندارد ASCE41 و نشریه 360 این پارامتر را از منحنی ظرفیت سازه به دست می‌آورند.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.