منحنی اندرکنش در ستون‌های بتن‌آرمه کوتاه و ستون‌های بتن‌آرمه لاغر

منحنی اندرکنش در ستون‌های بتن‌آرمه کوتاه و ستون‌های بتن‌آرمه لاغر

براساس منحنی اندرکنش نشان داده شده در تصویر ستون‌های بتنی متحمل لنگرهای مختلف خواهند شد لاغری ستونها باعث ایجاد اثرات ثانویه در ستون خواهد شد. اثرات ثانویه باعث ایجاد لنگر مازاد در ستون خواهد بود که این لنگر مازاد ستون را زودتر به شکست خواهد رساند. وابسته به لاغری ستون این لنگر مازاد می‌تواند به اندازه‌ای باشد که باعث ناپایداری ستون شود. شکست ناپداری شکستی است که در آن قبل از خرد شدن بتن، ناپایداری باعث از دست رفتن ظرفیت و در نتیجه شکست می‌شود. شکست پایداری مطلوب آئین‌نامه نمی‌باشد چون از پتانسیل ظرفیتی مقطع استفاده نمی‌شود و المان و در نتیجه کل سازه را به ناپایداری می‌کشاند. شکست مصالح مطلوب آئین نامه است، طراحی آئین نامه به صورتی است که در ابتدا آماتورهای طولی در کشش جاری شود(مقطع کم آرمه) و در مرحله بعدی قبل از انهدام بتن قطری به دلیل فشار ناشی از برش، بتن در اثر فشار ناشی از خمش خرد شود. در این میان بایستی طراحی وصله آرماتورهای طولی باید به صورتی انجام شود که ضعف وصله پوششی وجود نداشته باشد و شکست ناشی از گسختگی وصله رخ ندهد. کنترل شکست خمشی و برشی در طراحی عملکردی سازه‌ها به صورت مستقیم شبیه سازی می‌شود در حالی که در تحلیل‌های خطی این کنترل از طریق ضوابط طراحی لرزه‌‌ای تجویز می‌شود. طراحی عملکردی سازه‌های این امکان را به طراح می‌دهد تا مودهای شکست جزئی و کلی سازه را به دست آورد و در مرحله بعد توزیع مقاومت، سختی و شکل‌پذیری را به نحوی انجام دهد تا مطلوب‌ترین مود شکست و مطلوبترین توزیع مفاصل پلاستیک در سازه رخ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقالات زیر رجوع کنید.

ویدئوی کامل منحنی اندرکنش ستون‌های بتن‌آرمه و اثرات پی دلتا

منحنی اندرکنش ستون‌های بتنی براساس اثرات اضافه مقاومت مصالح و محصورشدگی بتن

خرابی ناشی از ضعف وصله پوششی در ستون‌های بتنی (Poor Lap Splices)

1- ضعف‌های مختلف در ستون‌های بتنی (انواع شکست در ستون‌های بتن‌آرمه)

2- ضعف‌های مختلف در ستون‌های بتنی (انواع شکست در ستون‌های بتن‌آرمه)

ضریب رفتار چیست؟ (ضریب رفتار در طراحی براساس عملکرد)

غیرخطی مصالح و غیرخطی هندسی (پی دلتا یا P-Delta)

دانلود جزوه فصل اول دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای مهندس قدرتی : مبانی بنیادین در مهندسی زلزله و طراحی ساختمان

دانلود بخش اول از جزوه فصل دوم دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای مهندس قدرتی : روند تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوش‌آور)

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. در این دوره به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته می‌شود. همانطور که در جدول عکس مربوط به این مقاله نشان داده شده است کنترل این ضابطه برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. پیوست دوم استاندارد 2800 که ضوابط طراحی براساس عملکردی را مطرح می‌کند برای به دست آوردن ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری از ضریب رفتار سازه استفاده می‌کند در حالی که استاندارد ASCE41 و نشریه 360 این پارامتر را از منحنی ظرفیت سازه به دست می‌آورند.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.