چرا برای برخی سازه‌های موجود نمی‌توان از تحلیل پوش‌آور استفاده کرد؟

چرا برای برخی سازه‌های موجود نمی‌توان از تحلیل پوش‌آور استفاده کرد؟

تحلیل پوش آور به صورت استاتیکی بوده بنابراین زوال درون سیکلی را نمی‌تواند شبیه سازی کند. به عنوان مثال فرض بفرمایید جابجایی 10 سانتی‌متر را می‌خواهیم به سازه وارد کنیم. در حالت اول فرض کنید این جابجایی به صورت استاتیکی وارد می‌شود برای رسیدن به این جابجایی 100 تن نیرو لازم خواهد بود. حال اگر این جابجایی به صورت سایکلیک وارد گردد. در مرحله اول با همان 100 تن می‌توان به 10 سانتی‌متر جابجایی رسید برای سیکل دوم مقدار نیروی لازم کمتر از 100 تن خواهد بود اختلاف نیروی وارده در هر سیکل با سیکل‌های قبلی نشان از ضعف سازه خواهد داشت. هر چقدر مقدار نیروی لازم کمتر شود در این صورت زوال درون سیکلی سازه شدیدتر خواهد شد. این در حالی است که در تحلیل پوش آور به دلیل اینکه جابجایی 10 سانتی‌متر فقط یکبار به سازه وارد می‌شود بنابراین زوال درون سیکلی شبیه سازی نمی‌شود. در سازه‌هایی که در سیکل‌های دوم و سوم آنها نیرویی به مراتب کمتر از نیروی نظیر با سیکل اول به دست آید، تحلیل پوش آور برای این سازه‌ها مجاز نخواهد بود. در کلیپ‌های زیر می‌توانید مطالب بیشتری در این ارتباط دریافت کنید:

ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری و ضعف مقاومتی سازه در طراحی عملکردی و مقاوم سازی (بهسازی و طراحی براساس عملکرد)

ضریب رفتار چیست؟ (ضریب رفتار در طراحی براساس عملکرد)

محاسبه "شکل‌ پذیری µ" و "ضریب کاهش نیروی زلزله براساس شکل پذیری Rµ" براساس مقادیر ضریب رفتار، ضریب اضافه مقاومت و ضریب تشدید تغییرمکان

آیا بزرگتر بودن ضریب رفتار به معنی بیشتر بودن توان اتلاف انرژی است؟

 

این مطالب همگی تنها بخشی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی با تدریس مهندس جواد قدرتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود جزوات این دوره کلیک کنید.
 

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.