ضرائب کاهش سختی المان‌های بتن‌آرمه در طراحی عملکردی و بهسازی‌لرزه‌ای متفاوت از هم می‌باشد؟

ضرائب کاهش سختی المان‌های بتن‌آرمه در طراحی عملکردی و بهسازی‌لرزه‌ای متفاوت از هم می‌باشد؟

ضرائب کاهش سختی المان‌های ستون بتنی براساس ACI318 برابر با 0.7 می‌باشد. فرض کنید ساختمان بتنی براساس مبحث نهم یا براساس ACI318 طراحی شده است. در مرحله بعدی می‌خواهیم براساس تحلیل غیرخطی استاتیکی پوش آور (به روش مفصل پلاستیک) عملکرد ساختمان را کنترل کنیم. سوال: آیا در تحلیل غیرخطی باید از همان ضرائب کاهش سختی ACI318 استفاده کنیم؟ یا اینکه بایستی از ضرائب کاهش سختی استاندارد ASCE41 باید استفاده شود؟

رویکرد اول به این سوال:

چون سازه طرح از ابتدا می‌باشد و سازه موجود نیست و هنوز ساخته نشده و مدت زمان زیادی از ساخت آن نگذشته بنابراین بایستی از ACI318 استفاده شود. استاندارد ASCE41 برای ساختمان‌های موجود است و نه ساختمان‌های طرح از ابتدا

رویکرد دوم به این سوال:

مستقل از اینکه ساختمان طرح از ابتداست یا وضع موجود، به دلیل استفاده از تحلیل‌های غیرخطی، برای ضرائب کاهش سختی الزاماً بایستی از استاندارد ASCE41 استفاده شود.

 

به نظر شما کدام رویکرد درست است؟ 

در تصویر بالا یکی از نمونه‌های آزمایشگاهی که توسط مورات ساعتچی اوغلو در دانشگاه اُتاوا تست شده است را بررسی کرده‌ایم. نتایج تحلیل پوش آور با سه ضریب کاهش سختی 0.7، 0.341 و 0.2 نشان داده شده است. همان طور که ملاحظه می‌شود مدل نرم افزاری با ضریب 0.7، اختلاف بسیار زیادی با نتایج آزمایشگاهی دارد.

 

این سوال در یک کلیپ مفصل به صورت کاملا ریشه‌ای و مفهومی بررسی شده است. این کلیپ نکات بسیار زیادی دارد که دید شما نسبت به تحیلیل‌های غیرخطی، طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای را توسعه می‌دهد. برای دانلود این کلیپ به لینک زیر مراجعه بفرمایید:

 

در طراحی عملکردی، ضرائب کاهش سختی المان‌های بتنی از کدام استاندارد اعمال می‌شود؟

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به لینک‌های زیر مراجعه بفرمایید:

 

ضریب کاهش سختی خمشی در ستون‌های بتنی برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای

 

روش های ابتکاری برای شبیه سازی ترک خوردگی در تحلیل های غیرخطی - طراحی عملکردی

 

ضریب ترک خوردگی ستون‌های بتنی در استاندارد ACI318, ASCE41 و نشریه 360

 

مقایسه ضریب کاهش سختی خمشی در ستون‌ بتنی در استانداردهای ASCE41, ACI318, FEMA356

 

این مطالب همگی تنها بخشی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی با تدریس مهندس جواد قدرتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود جزوات این دوره کلیک کنید.​

 

 

 

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.